Dosar nr. 29/2011
ACT EMIS DE: Inalta Curte de Casatie si Justitie
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 925 din 27 decembrie 2011
Rodica Aida Popa
|
- vicepreşedintele
Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, preşedintele completului
|
Lavinia Curelea
|
- preşedintele Secţiei I
civile
|
Gabriela Victoria Bîrsan
|
- preşedintele Secţiei
de contencios administrativ şi fiscal
|
Adrian Bordea
|
- preşedintele Secţiei a
II-a civile
|
Corina Jîjîie
|
- preşedintele Secţiei
penale
|
Georgeta Carmen Negrilă
|
- judecător la Secţia I
civilă, judecător-raportor
|
Doina Popescu
|
- judecător la Secţia I
civilă
|
Minodora Carmen Ianoşi
|
- judecător la Secţia I
civilă
|
Nina Ecaterina Grigoraş
|
- judecător la Secţia I
civilă
|
Eugenia Puşcaşiu
|
- judecător la Secţia I
civilă
|
Alina Macavei
|
- judecător la Secţia I
civilă
|
Lucia Paulina Brehar
|
- judecător la Secţia a
II-a civilă
|
Marian Budă
|
- judecător la Secţia a
II-a civilă
|
Maura Olaru
|
- judecător la Secţia a
II-a civilă
|
Nela Petrişor
|
- judecător la Secţia a
II-a civilă
|
Carmen Trănica Teau
|
- judecător la Secţia a
II-a civilă
|
Adriana Chioseaua
|
- judecător la Secţia a
II-a civilă, judecător-raportor
|
Ioana Iacob
|
- judecător la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal
|
Ionel Barbă
|
- judecător la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal
|
Liliana Vişan
|
- judecător la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal
|
Luiza Maria Păun
|
- judecător la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal
|
Carmen Ilie
|
- judecător la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal, judecător-raportor
|
Eugenia Marin
|
- judecător la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal
|
Sofica Dumitraşcu
|
- judecător la Secţia
penală
|
Georgeta Barbălată
|
- judecător la Secţia
penală
|
Completul competent să judece recursul în
interesul legii ce formează obiectul Dosarului nr. 29/2011 este legal constituit
conform dispoziţiilor art. 3306alin. (2) din Codul de procedură
civilă, modificat şi completat prin Legea nr. 202/2010, şi ale art. 272alin.
(2) lit. b) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea administrativă
a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare.
Şedinţa completului este prezidată de doamna
judecător Rodica Aida Popa, vicepreşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie este reprezentat de doamna procuror-şef
adjunct Antonia Eleonora Constantin.
La şedinţa de judecată participă
magistratul-asistent-şef al Secţiei de contencios administrativ şi fiscal a
Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, domnul Bogdan Georgescu, desemnat în
conformitate cu dispoziţiile art. 273din Regulamentul privind
organizarea şi funcţionarea administrativăa Înaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie -
Completul competent să judece recursul în interesul legii a luat în examinare
recursurile în interesul legii declarate de procurorul general al Parchetului
de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de colegiile de conducere
ale curţilor de Apel Braşov, Cluj, Craiova şi Galaţi privind aplicarea
dispoziţiilor Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul
pensiilor, raportat la art. 20 alin. (2) din Constituţie, art. 1 din Protocolul
nr. 1 adiţional la Convenţia europeană a drepturilor omului şi art. 14 din
Convenţie, referitoare la recalcularea pensiilor prevăzute de art. 1 din lege.
Magistratul-asistent prezintă referatul
cauzei, arătând că la dosarul cauzei au fost depuse extrase de jurisprudenţă,
note scrise, puncte de vedere şi o cerere de intervenţie în interes propriu
formulată de Nebunu Lizica.
Dupăprezentarea referatului cauzei, doamna
procuror-şef adjunct Antonia Eleonora Constantin - faţă de împrejurarea că, prin raportul
întocmit asupra cauzei, a fost reliefat faptul căjurisprudenţa neunitară
ataşată recursului în interesul legii vizează în majoritatea covârşitoare
litigii generate de aplicarea dispoziţiilor art. 1 lit. c) din Legea nr.
119/2010 - solicităamânarea judecării recursului în interesul legii, pentru a
fi verificată jurisprudenţa la nivelul curţilor de apel, în vederea
identificării şi depunerii la dosar a hotărârilor judecătoreşti prin care au
fost soluţionate şi litigii generate de aplicarea celorlalte dispoziţii ale
art. 1 din legea respectivă.
Curtea, în urma deliberării, respinge cererea
de amânare formulată de reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângăÎnalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Faţă de aspectele cuprinse în referatul
magistratului-asistent referitoare la cererea de intervenţie formulată în
cauză, Curtea acordă cuvântul reprezentantei procurorului general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Doamna procuror-şef adjunct Antonia Eleonora
Constantin pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a cererii de
intervenţie în interes propriu formulate în cauză, arătând că dreptul de
sesizare a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu recurs în interesul legii
aparţine numai titularilor prevăzuţi expres şi limitativ de art. 329 din Codul
de procedură civilă.
Curtea, deliberând, în raport cu dispoziţiile
art. 50 cu referire la art. 329 din Codul de procedură civilă, respinge ca
inadmisibilă cererea de intervenţie în interes propriu formulată de Nebunu
Lizica.
Curtea constată că nu mai sunt chestiuni
prealabile şi acordă cuvântul reprezentantei procurorului general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Reprezentanta procurorului
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie susţine
recursurile în interesul legii, astfel cum au fost formulate şi motivate în
scris, şi solicităadmiterea lor şi pronunţarea unei decizii prin care să se
asigure interpretarea şi aplicarea unitară a legii în privinţa problemei de
drept care a fost soluţionată diferit de instanţele judecătoreşti.
Preşedintele completului de judecată, doamna
judecător Rodica Aida Popa, vicepreşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, declară dezbaterile închise, iar completul de judecată rămâne în
pronunţare asupra recursurilor în interesul legii.
ÎNALTA
CURTE,
deliberând asupra recursurilor în interesul
legii, constatăurmătoarele:
1. Problema de drept care a
generat practica neunitară
Recursurile în interesul legii, astfel cum au
fost sintetizate prin recursul în interesul legii promovat de procurorul
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, vizează
aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în
domeniul pensiilor, raportat la art. 20 alin. (2) din Constituţie, art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia europeană a drepturilor omului şi art.
14 din Convenţie, în ceea ce priveşte recalcularea pensiilor prevăzute de art.
1 din lege.
2. Examenul jurisprudenţial
Prin recursurile în interesul legii se arată
că în practica judiciarănu există un punct de vedere unitar cu privire la
contestaţiile formulate de persoanele aflate în categoriile prevăzute de art. 1
lit. a)-h) din Legea nr. 119/2010 împotriva deciziilor de recalculare a
pensiilor emise în temeiul art. 3 şi 4 din aceeaşi lege.
3. Soluţiile pronunţate de
instanţele judecătoreşti
3.1. Într-o primă orientare
jurisprudenţială, instanţele de judecatăau admis contestaţiile formulate de
reclamanţi - pensionari aflaţi în categoriile prevăzute de art. 1 lit. a)-h)
din Legea nr. 119/2010 - şi au dispus anularea deciziilor de recalculare a
pensiilor emise în temeiul art. 3 şi 4 din lege, fiind menţinute în plată
pensiile în cuantumul stabilit anterior intrării în vigoare a acestei legi. În adoptarea
acestor soluţii, instanţele de judecată au realizat un examen de
compatibilitate a prevederilor din dreptul intern cu exigenţele impuse de art.
1 din Protocolul adiţional nr. 1 la Convenţia europeană a drepturilor omului şi
de art. 14 din aceeaşi convenţie, în raport cu jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului, şi au concluzionat în sensul încălcării.
3.2. Într-o altă orientare
jurisprudenţială, instanţele de judecatăau respins contestaţiile formulate de
reclamanţi - pensionari aflaţi în categoriile prevăzute de art. 1 lit. a)-h)
din Legea nr. 119/2010 - împotriva deciziilor de recalculare a pensiilor emise
în temeiul art. 3 şi 4 din lege. În motivarea acestor soluţii, instanţele au
reţinut că au obligaţia de a respecta Decizia Curţii Constituţionale nr. 871
din 25 iunie 2010, publicatăîn Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din
28 iunie 2010, prin care, în soluţionarea unei obiecţii de
neconstituţionalitate, s-a constatat că sunt
constituţionale dispoziţiile Legii nr. 119/2010,şi, doar în mod cu totul
excepţional, în funcţie de circumstanţele speţei, iar nu în abstract, pot
constata că o anumită normă, deşi declarată constituţională, produce efecte
contrare Convenţiei europene a drepturilor omului, ceea ce aceste instanţe nu
au reţinut.
4. Opinia procurorului
general
Procurorul general a
opinat în sensul că a doua orientare jurisprudenţială este în acord cu litera şi spiritul legii.
În susţinerea opiniei exprimate, procurorul
general a arătat călegislaţia în materia pensiilor speciale, ca drept de
securitate socială, indiferent dacă este sau nu condiţionat de plata
contribuţiilor, trebuie privită ca generând un „interes patrimonial“ ce intră
sub incidenţa art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia europeană a
drepturilor omului, în privinţa persoanelor care îndeplinesc cerinţele
prevăzute de lege.
Susţine procurorul general că, faţă de
exigenţele impuse de Convenţia europeană a drepturilor omului şi în raport cu
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, ingerinţa în dreptul la respectarea
bunurilor îndeplineşte cerinţa de legalitate, este determinată de un scop de
utilitate publică, legitim, şi răspunde condiţiei referitoare la existenţa unui
just raport de proporţionalitate între cerinţele interesului general şi
interesul particular al persoanelor vizate de art. 1 din Legea nr. 119/2010.
Totodată,procurorul general a învederat
faptul că nu există un tratament discriminatoriu, întrucât Legea nr. 119/2010 a
afectat toate categoriile de pensii de serviciu stabilite prin legi speciale,
tocmai pentru eliminarea gravelor inechităţi din sistem, legiuitorul alegând să
abroge toate categoriile de pensii specialeşi să le supună unui regim unitar de
stabilire şi calculare.
5. Raportul asupra
recursurilor în interesul legii
Prin raportul asupra recursurilor în
interesul legii a fost propusă soluţia de
respingere a recursurilor în interesul legii, cu argumentaţia că,
întrucât soluţiile diferite pronunţate de instanţele judecătoreşti au fost
determinate de rezultatul analizei raportului de proporţionalitate efectuat de
fiecare instanţă în aprecierea „ingerinţei“ ce derivă din aplicarea
dispoziţiilor Legii nr. 119/2010 în raport cu dispoziţiile art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, pe calea recursului în interesul legii nu este
posibil a se statua o concluzie general valabilă de natură a asigura unificarea
practicii judiciare.
6. Înalta Curte
În cuprinsul sesizărilor formulate de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi de colegiile de conducere ale curţilor de apel Braşov, Cluj,
Craiovaşi Galaţi sunt reflectate soluţiile diferite pronunţate de instanţele
judecătoreşti în litigii legate de aplicarea dispoziţiilor art. 1 lit. c) din
Legea nr. 119/2010, care reglementează pensiile de serviciu ale personalului
auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe
lângă acestea.
Deşi sesizarea procurorului general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se referă la
aplicarea dispoziţiilor art. 1 din Legea nr. 119/2010, iar sesizarea colegiilor
de conducere ale curţilor de apel Braşov, Cluj, Craiova şi Galaţi priveşte
interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 119/2010,
Înalta Curte, în raport cu dispoziţiile art. 329 şi 3305din Codul de
procedură civilă, având în vedere jurisprudenţa neunitară prezentată în
susţinerea sesizărilor adresate, urmeazăa se pronunţa numai cu privire la
ipoteza legală prevăzută de art. 1 lit. c) din Legea nr. 119/2010,
considerentele deciziei fiind valabile, pentru identitate de raţiune, şi în
cazul celorlalte ipoteze reglementate în cuprinsul art. 1 din lege.
Dupăcum rezultă din jurisprudenţa care a stat
la baza sesizărilor adresate Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în temeiul
art. 329 din Codul de procedură civilă în soluţionarea litigiilor generate de
contestaţiile formulate împotriva deciziilor de recalculare a pensiilor care
intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 119/2010,
realizând o analiză de compatibilitate a normei juridice naţionale şi efectelor
acesteia cu prevederile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului,
unele instanţe au apreciat că există o încălcare a art. 1 din Protocolul
adiţional nr. 1 la Convenţie, exclusiv sau împreună cu art. 14 din Convenţie,
în timp ce alte instanţe, chiar realizând analiza de convenţionalitate, au
conchis în sensul că nu există o încălcare a blocului de convenţionalitate.
A. Controlul de
constituţionalitate a Legii nr. 119/2010 şi efectele deciziilor Curţii
Constituţionale
Înalta Curte constată că Legea nr. 119/2010 a
făcut obiectul controlului a priori de constituţionalitate, exercitat în
temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie, Curtea Constituţională pronunţând
deciziile nr. 871 din 25 iunie 2010 şi, respectiv, nr. 873 din 25 iunie 2010,
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 28 iunie
2010.
În raport cu dispoziţiile art. 147 alin. (4)
din Constituţie, precumşi faţă de jurisprudenţa Curţii Constituţionale (Decizia
nr. 1 din 4 ianuarie 1995 a Plenului Curţii Constituţionale, publicatăîn
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 11 aprilie 1995), Înalta
Curte are în vedere faptul că atât dispozitivul, cât şi considerentele
deciziilor Curţii Constituţionale sunt general obligatorii şi se impun cu
aceeaşi forţă tuturor subiectelor de drept, deopotrivă, în cazul deciziilor
prin care se constată neconstituţionalitatea unor norme, dar şi în ipoteza
celor prin care se resping obiecţii sau excepţii de neconstituţionalitate.
O lege care este contrară Constituţiei nu
poate subzista în ordinea juridică internă. Potrivit doctrinei, autoritatea
absolută a lucrului judecat în această materie înseamnă că decizia organului de
control al constituţionalităţii produce efecte asupra legii înseşi, întrucât
trăsătura tipică a controlului de constituţionalitate este aceea că este un
control obiectiv, contenciosul constituţional fiind un contencios al normelor.
Având în vedere faptul că, prin deciziile
sus-menţionate prin care Curtea Constituţională a soluţionat obiecţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 119/2010, instanţa de
contencios constituţional a realizat o verificare a dispoziţiilor respective
atât din punctul de vedere al compatibilităţii cu Legea fundamentală (în raport
cu criticile formulate), cât şi sub aspectul compatibilităţii cu Convenţia
europeană a drepturilor omului, Înalta Curte,
raportat la limitele sesizării Curţii Constituţionale, consideră că instanţa
constituţională statuează asupra aptitudinii normei juridice de a respecta in
abstracto dispoziţiile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale şi jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor
Omului, fără a putea stabili efectele acelei norme pentru fiecare individ sau
subiect de drept în parte, atât timp cât acesta este atributul exclusiv al
instanţelor judecătoreşti ce soluţionează litigii între destinatari precis
determinaţi ai normei respective, instanţele fiind singurele în măsură să
cuantifice in concreto efectele aplicării normei la situaţia de fapt a speţei.
Este de precizat că nimic nu se opune ca
însăşi Curtea Constituţionalăsă participe la asigurarea eficienţei mecanismului
convenţional (sens în care poate fi menţionată Cauza Dumitru Popescu împotriva
României din 26 aprilie 2007, §§ 99-104), dar aceasta nu înseamnăcă odată ce a
procedat astfel, instanţele sunt degrevate a evalua ele însele efectele
concrete ale unei norme juridice (confirmate ca fiind constituţionale) asupra
părţilor cauzelor pe care le soluţionează, părţi care invocă încălcări ale
drepturilor lor fundamentale prevăzute şi garantate de Convenţia europeană a
drepturilor omului.
Pe de altă parte, Înalta
Curte reţine că în sistemul de drept românesc nu există nicio prevedere legală
expresă care săatribuie Curţii Constituţionale exclusivitatea unui control de
convenţionalitate, după cum nimic nu validează punctul de vedere potrivit
căruia, odată ce Curtea Constituţională a confirmat aptitudinea abstractă a
unei legi de a fi compatibilă cu Convenţia, instanţele de drept comun nu ar mai
fi îndreptăţite să analizeze nemijlocit convenţionalitatea acelei norme şi a
efectelor ei concrete asupra părţilor cauzei din litigiul cu care sunt
sesizate, în raport cu circumstanţele fiecărei speţe.
Din analiza jurisprudenţei anexate
sesizărilor adresate Înaltei Curţi se constată că instanţele judecătoreşti, în
mod cvasiunanim, au considerat că evaluarea de convenţionalitate este permisă
în fiecare cauză în parte, chiar dacă, prin Decizia nr. 871 din 25 iunie 2010,
Curtea Constituţională a constatat că Legea nr. 119/2010 nu are aptitudinea
generală, abstractă, de a produce efecte contrare Convenţiei pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, din perspectiva art. 1 din
Protocolul adiţional nr. 1 sau art. 14 din Convenţie raportat la art. 1 din
Protocolul adiţional nr. 1 la Convenţie.
În consecinţă, faţă de cele anterior arătate,
Înalta Curte reţine că deciziile şi considerentele deciziilor Curţii
Constituţionale sunt obligatorii în ceea ce priveşte constatările conformităţii
sau neconformităţii atât cu Constituţia, cât şi cu Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentaleşi cu jurisprudenţa Curţii
Europene a Drepturilor Omului. Însă,dacă
instanţa de contencios constituţional a constatat convenţionalitatea unei legi
sau norme, o atare constatare este una in abstracto (dat fiind caracterul de
control obiectiv al legii exercitat de Curtea Constituţională), iar aceasta nu
împiedică instanţele de drept comun să evalueze în concret, în fiecare cauză în
parte, în raport cu circumstanţele fiecărei speţe, dacă aplicarea aceleiaşi
norme nu antreneazăpentru reclamant consecinţe incompatibile cu Convenţia,
protocoalele ei adiţionale sau jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor
Omului.
În acelaşi sens, Înalta Curte are în vedere
şi considerentele Deciziei nr. 1.344 din 9
decembrie 2008 a Curţii Constituţionale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 866 din 22 decembrie 2008, prin care s-a reţinut:
„De altfel, instanţelor judecătoreşti le
revine sarcina de aplicare directă a legislaţiei comunitare, atunci când
legislaţia naţională este în contradicţie cu aceasta.“
Deşi considerentele respective vizează
preeminenţa dreptului comunitar, raţionamentul este aplicabil mutatis mutandis
şi în materia drepturilor fundamentale ale omului, în considerarea
dispoziţiilor art. 20 alin. (2) din Constituţie, care prevăd aplicarea
prioritarăa reglementărilor internaţionale, în cazul în care
existăneconcordanţe între acestea şi legile interne.
Având în vedere aceste circumstanţieri,
constatările anterioare nu contravin nici jurisprudenţei recente a Înaltei
Curţi de Casaţieşi Justiţie în materia recursurilor în interesul legii, în
considerentele căreia s-a reţinut forţa obligatorie a deciziilor Curţii
Constituţionale şi a considerentelor pe care acestea se sprijină (Decizia nr. 3
din 4 aprilie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
350 din 19 mai 2011, şi Decizia nr. 12 din 19 septembrie 2011, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 789 din 7 noiembrie 2011).
Ca atare, se impune
constatarea că instanţele judecătoreşti, judecând în materia ce a generat
practica neunitară sesizată prin recursurile în interesul legii, au făcut o
corectă aplicare a legii, în condiţiile în care au realizat o analiză proprie a
compatibilităţii efectelor recalculării pensiilor speciale în baza Legii nr.
119/2010 cu prevederile art. 1 din Protocolul adiţional nr. 1 la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, exclusiv sau
împreună cu art. 14 din Convenţie, raportat la situaţia de fapt a fiecărei
cauze.
B. Raportul dintre
statuările Deciziei nr. 871 din 25 iunie 2010 şi Deciziei nr. 873 din 25 iunie
2010 ale Curţii Constituţionale şi analiza efectuată de instanţe în fiecare
cauză în parte
Astfel cum deja s-a reţinut, prin Decizia nr.
871 din 25 iunie 2010 Curtea Constituţională a statuat faptul că prevederile
art. 1-5 şi 12 din Legea nr. 119/2010 sunt constituţionale, în raport cu
dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (2) -neretroactivitatea legii,
art. 16 - egalitatea în drepturi, art. 44- dreptul de proprietate privată, art.
47 alin. (1) - nivelul de trai şi dreptul la pensie, art. 53 - restrângerea
exerciţiului unor drepturi, art. 135 alin. (2) lit. f) privind obligaţia
statului de a asigura crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calităţii
vieţii, Curtea Constituţională a pronunţat şi Decizia nr. 873 din 25 iunie 2010
prin care s-a constatat constituţionalitatea dispoziţiilor art. 1 lit. a), b),
d)-i) şi art. 2-12 din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în
domeniul pensiilor;
s-a analizat din nou legea criticată pe
temeiul neretroactivităţii, dar şi în baza art. 20 din Constituţie raportat la
art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale (dreptul la respectarea „bunurilor“) şi
art. 53 (restrângerea exerciţiului unor drepturi), critici care au fost
înlăturate.
Totodată,a constatat că dispoziţiile art. 1
lit. c) din aceeaşi lege (la data formulării obiecţiei de
neconstituţionalitate) sunt neconstituţionale, în raport cu prevederile art.
124 alin. (3) şi art. 132 alin. (1) din Constituţie (referitoare la statutul
judecătorilor şi procurorilor).
a)Neretroactivitatea legii
şi discriminarea
Având în vedere cele anterior stabilite cu
privire la caracterul obligatoriu al deciziilor Curţii Constituţionale, precum
şi al considerentelor acestora, în limitele controlului de constituţionalitate,
Înalta Curte reţine că instanţele judecătoreşti nu erau în drept să facă
aprecieri asupra unor critici de neconstituţionalitate, sub aspectul
respectării principiului neretroactivităţii legii, formulate de părţile din
litigiile deduse judecăţii şi care au fost soluţionate diferit.
Instanţele de drept comun ar fi fost
îndrituite la o evaluare separată a chestiunii retroactivităţii legii numai în
cazul în care aceastăanaliză se impunea în mod distinct, din perspectiva
Convenţiei europene a drepturilor omului, altfel decât în contextul„ingerinţei“
în analiza de convenţionalitate în baza art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional
la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Însă,în jurisprudenţa Curţii Europene o
problemă de retroactivitate a legii este ataşată, de regulă, unei plângeri
ţinând de dreptul la un proces echitabil în temeiul art. 6 alin. (1) din Convenţie
(ca de exemplu în Cauza Maggio ş.a. împotriva Italiei din 31 mai 2011), premisă
care, în contestaţiile formulate împotriva deciziilor de recalculare a
pensiilor speciale în baza Legii nr. 119/2010, nu era îndeplinită, întrucât în
cursul judecării acestor plângeri nu a intervenit intempestiv un alt act
normativ care să afecteze în mod decisiv soarta procesului; pe de altăparte,
neretroactivitatea Legii nr. 119/2010 în raport cu legile prin care aceste
pensii speciale au fost stabilite iniţial (conform statutelor profesionale ale
categoriilor de persoane vizate) a fost deja constatată prin deciziile Curţii
Constituţionale anterior menţionate, instanţa constituţională fiind unica
autoritate de jurisdicţie constituţională în România, potrivit art. 1 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, republicată.
În mod similar, nici referitor la
discriminare instanţele de drept comun nu puteau face reevaluări în temeiul
art. 16 din Constituţie, iar perspectiva analizei în baza art. 14 coroborat cu
art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale ar fi presupus stabilirea premisei că
standardul european este superior standardului constituţional, ceea ce nu poate
fi reţinut, faţă de împrejurarea că, dintre categoriile de pensionari cu pensii
speciale, doar magistraţii au fost exceptaţi în urma constatării
neconstituţionalităţii prevederilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 119/2010 (în
forma supusă controlului exercitat de Curtea Constituţională pe calea obiecţiei
de neconstituţionalitate), în raport cu art. 124 alin. (3) şi art. 132 alin.
(1) din Constituţie, iar nu prin afirmarea şi asumarea ab initio a intenţiei
legiuitorului de a excepta prin legea nouă această categorie de la măsura
recalculării pensiei speciale.
În plus, în temeiul Convenţiei pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (art. 14 coroborat
cu art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional), numai o susţinere de tratament
inegal, fără o justificare obiectivă şi rezonabilă, între persoane aflate în
cadrul aceleiaşi categorii de beneficiari de pensii speciale (cuprinse în
cadrul unei scheme profesionale identice la momentul stabilirii pensiei de
serviciu, deci aflate în situaţii analoage) ar fi fost una care ar fi permis
instanţelor o analizăcare să nu se suprapună celei a Curţii Constituţionale.
b) Analiza de
compatibilitate cu art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie
Aşadar, controlul obiectiv, in abstracto,
realizat de Curtea Constituţionalăîn ceea ce priveşte compatibilitatea dintre
Legea nr. 119/2010 şi art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale nu exclude
posibilitatea instanţelor judecătoreşti de drept comun de a efectua o analiză
nemijlocită, directă, de convenţionalitate raportată la situaţia particulară
din fiecare speţă în temeiul art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la
Convenţie, ca obiect al încălcării reclamate în fiecare litigiu.
Din acest punct de vedere, instanţele judecătoreşti au evaluat această pretinsă
încălcare a dispoziţiilor art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, făcând
o corectă aplicare a principiilor(în
accepţiunea de reguli de drept) ce se desprind din jurisprudenţa Curţii
Europene a Drepturilor Omului, situaţie în care se constată că practica
neunitară a fost generată de aprecierea situaţiei de fapt şi determinarea
raportului de proporţionalitate dintre mijloacele întrebuinţate şi scopul
urmărit a fi realizat.
În ce priveşte existenţa unui
„bun“ sau „interes patrimonial“,în sensul
autonom al art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, în mod unanim instanţele au
constatat că aceasta se verifică în patrimoniul reclamanţilor care, înainte de
adoptarea Legii nr. 119/2010 şi a recalculării pensiilor speciale pe care
aplicarea acesteia a presupus-o, se puteau prevala de garanţiile oferite de
art. 1 din Protocol nr. 1 adiţional la Convenţie.
Ca situaţie premisă comună în acest segment
al pensiilor speciale, pensiile de serviciu au fost stabilite şi recunoscute de
legiuitorul român pentru anumite categorii socioprofesionale, enumerate în art.
1 din Legea nr. 119/2010, acestea fiind compuse dintr-o parte contributivă
(identică celei calculate în baza sistemului public de asigurări sociale de
drept comun în reglementarea Legii nr. 19/2000, în prezent abrogată şi
înlocuită cu Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice), ce se
suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat, şi o parte
necontributivă,care se achita de la bugetul de stat.
Aşa cum s-a stabilit prin Decizia
nr. 20 din 2 februarie 2000 a Curţii Constituţionale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 18 februarie 2000,
aceste pensii speciale au fost concepute de legiuitor nu cu titlu de
privilegiu, ci au fost justificate în mod obiectiv şi constituiau o compensaţie
parţialăa inconvenientelor ce au rezultat din rigoarea statutelor speciale
cărora trebuie să li se supună fiecare dintre categoriile socioprofesionale
avute în vedere de acestea: militari, poliţişti, funcţionari publici cu statut
special, personal auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al
parchetelor de pe lângă acestea, personal diplomatic şi consular, funcţionari
parlamentari, senatori şi deputaţi, personal aeronautic civil navigant
profesionist din aviaţia civilă, personalul Curţii de Conturi.
Acelaşi legiuitor, în anul 2010, în scopul
reformării sistemului de pensii, pentru reechilibrarea acestuia, în vederea
eliminării inechităţilor din sistem şi având în vedere situaţia de
crizăeconomică şi financiară cu care se confruntă statul (deci, atât bugetul de
stat, cât şi bugetul asigurărilor sociale de stat), a prevăzut recalcularea
pensiilor speciale, stabilind că acestea devin pensii în înţelesul Legii nr.
19/2000.
Aplicarea acestui act
normativ (Legea nr. 119/2010) a avut ca efect imediat reducerea cuantumului
sumelor aflate în plată cu titlu de pensii de serviciu, emiterea unor decizii
de recalculare cuprinzând noul cuantum, plătibil în viitor, situaţie în care
cei vizaţi au promovat cereri în justiţie prin care au solicitat anularea
acestor decizii de recalculare şi menţinerea în plată a deciziilor în cuantumul
anterior, pentru motivul încălcării dreptului lor de proprietate, astfel cum
este ocrotit în sistemul Convenţiei europene a drepturilor omului prin art. 1
din Primul Protocol adiţional.
Ca atare, jurisdicţiile naţionale au analizat
plângerile formulate în raport cu prevederile art. 1 din Protocolul nr. 1
adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale (sau art. 14 din Convenţie coroborat cu art. 1 din Protocolul nr.
1 adiţional la Convenţie).
În mod corect instanţele
au constatat că pensiile de serviciu, stabilite în temeiul actelor normative
speciale în baza cărora cei vizaţi le încasau, reprezintă un „interes
patrimonial“ ce intră în sfera de protecţie a art. 1 din Protocolul nr. 1
adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, atât sub aspectul părţii contributive (partea achitată de la
bugetul asigurărilor sociale de stat), câtşi sub aspectul părţii necontributive
(care se suporta de la bugetul de stat). În acest sens, Înalta Curte are în
vedere jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului în Cauza Stecş.a.
împotriva Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din 12 aprilie
2006, Cauza Rasmussen împotriva Poloniei din 28 aprilie 2009 (§ 71), Cauza
Kjartan Asmundsson împotriva Islandei din 12 octombrie 2004 (§ 39) etc.
Totodată,instanţele
de judecată au apreciat unanim că, întrucât prin adoptarea şi aplicarea
dispoziţiilor Legii nr. 119/2010 pensiile speciale au devenit pensii în
înţelesul Legii nr. 19/2000, iar titularii de pensii speciale au devenit
titulari de pensii de asigurări sociale de stat, cu consecinţa diminuării
cuantumului pensiei până la limita corespunzătoare unui beneficiu contributiv,
statul suprimând achitarea părţii necontributive (suportată până atunci de la
bugetul de stat), această lege reprezintă o „ingerinţă“ din perspectiva
respectării dreptului de proprietate al reclamanţilor, în raport cu art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Sub acest aspect este avută în vedere jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului în
Cauza Rasmussen împotriva Poloniei din 28 aprilie 2009 (§ 71), Cauza Aizpurua
Ortiz ş.a. împotriva Spaniei din 2 februarie 2010 (§ 48), Cauza Kjartan
Asmundssen împotriva Islandei din 12 octombrie 2004 (§ 39 şi 40).
Pentru ca ingerinţa să nu conducă la
încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ea trebuie să fie legală,
săurmărească un scop legitim şi să respecte un rezonabil raport de
proporţionalitate între mijloacele utilizate şi scopul urmărit a fi realizat.
Din perspectiva acestor
condiţii, Înalta Curte constată că în mod unanim instanţele au reţinut că ingerinţa
este legală, întrucât este reglementată de Legea nr. 119/2010, şi urmăreşte un
„scop legitim“, de utilitate publică, în deplină concordanţă cu jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului (de exemplu, Cauza Wieczorek împotriva
Poloniei din 8 decembrie 2009, § 59), constând în necesitatea reformării
sistemului de pensii, reechilibrarea sa, eliminarea inechităţilor existente în
sistemşi, nu în ultimul rând, situaţia de criză economică şi financiară cu care
se confruntă statul, deci atât bugetul de stat, cât şi cel de asigurări
sociale.
Înalta Curte constată însă
că analiza cerinţei privind existenţa„raportului rezonabil de
proporţionalitate“ a fost sursa practicii neunitare ce a condus la iniţierea
prezentului recurs în interesul legii, întrucât instanţele nu au aplicat testul
justului echilibru în funcţie de circumstanţele concrete ale fiecărei cauze; pe
de altă parte, nici „ingerinţa“ nu a fost analizatăîn toate cazurile din
perspectiva „dreptului la respectarea bunurilor“ (regula generală şi, totodată,
prima normă din art. 1 din Protocolul nr. 1), ci precum o încălcare de tipul
„privării de proprietate“ (cea de-a doua normă din acelaşi text).
Astfel, prin recalcularea
pensiilor speciale, cei vizaţi şi-au văzut limitat dreptul cu sume diferite
care se încadrează procentual între 30% şi 80%, uneori chiar mai mult, ca efect
al suprimării beneficiului ce reprezenta suplimentul acordat de la bugetul de
stat (deci, cu partea necontributivă) care a variat de la o categorie
profesională la alta, iar în cadrul aceleiaşi categorii, de la o persoană la
alta,
potrivit condiţiilor prevăzute de legea ce definea fiecare statut profesional
în parte şi calificarea fiecărui beneficiar pentru obţinerea pensiei speciale; din analiza jurisprudenţei ataşate recursului în interesul
legii se constată însă că instanţele judecătoreşti nu au stabilit în mod
riguros, în concret, acest element ce reprezintă o circumstanţăimportantă în
identificarea premiselor de analiză a raportului de proporţionalitate, fiind
util a se observa proporţia reducerii beneficiului social în discuţie pentru
reclamantul cauzei, iar nu indicarea unei marje generale a diminuării pensiilor
speciale pentru toate categoriile de persoane vizate de Legea nr. 119/2010.
Or, instanţa europeană
însăşi, în aplicarea acestui test de proporţionalitate, analizează situaţia
reclamantului din fiecare cauză, determină anumite circumstanţe particulare în
plângerile pe care le soluţionează, se raportează în mod necesar la situaţia de
fapt pe care ea însăşi a reţinut-o în legătură cu respectiva plângere şi, numai
pe baza acestui ansamblu de constatări, conchide asupra raportului de
proporţionalitate, fărăa stabili vreodată o concluzie cu caracter general,
chiar referitoare la o anumită categorie vizată de „ingerinţă“, în afara
statutului de „victimă“ (dacă se au în vedere cauzele cu mai mulţi reclamanţi - de
exemplu, Aizpurua Ortiz ş.a. împotriva Spaniei). Apoi,
se reţine că raportul de proporţionalitate este compromis dacă acel reclamant
suportă o sarcină individuală excesivă, exorbitantă,care excedează marjei de
apreciere a statului în reglementarea aspectelor legate de politica sa socială
(marjă care, în acest domeniu, este una extensivă); asemenea concluzii sunt
stabilite, de exemplu, când reclamantul este lipsit total de respectivul
beneficiu social ori când acestuia i-au fost suprimate integral mijloacele de
subzistenţă.
În acelaşi timp, fără a fi limitative, în
ansamblul circumstanţelor obiective de analiză, ar putea fi avute în vedere
criterii precum indemnizaţia socială pentru pensionari (prevăzută de art. 7 din
Legea nr. 118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii
echilibrului bugetar) ori pensia medie lunară, dupăcum vor trebui identificate
circumstanţele particulare ale cauzei.
Este esenţial a se constata
că în privinţa fiecărui reclamant în parte a fost depăşit un anumit „prag de
dificultate“ pentru ca instanţa europeană însăşi să constate o încălcare a
drepturilor ocrotite de art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (cum se reţine, de exemplu,
în Decizia asupra admisibilităţii în Cauza Hasani împotriva Croaţiei).
Totodată,este necesar a se
preciza că în analiza raportului de proporţionalitate instanţele trebuie să
urmărească raţionamentul Curţii Europene a Drepturilor Omului în plângerile
vizând încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie şi în care
Curtea însăşi a analizat tipuri de „ingerinţe“ în dreptul la respectarea
bunurilor prin măsuri legislative adoptate de stat în prestaţiile de asigurări
sociale, iar nu să se recurgăla specia proximă (încălcări ale art. 1 din
Protocolul nr. 1 adiţional, de tipul privării de proprietate) ori la alte cauze
prin care au fost reclamate alte încălcări (chiar perspectiva
analizării discriminării în legătură cu art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional
având alţi parametri de evaluare).
Înalta Curte are în vedere jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului (Cauza Hasani împotriva Croaţiei – decizie
de admisibilitate din 30 septembrie 2010, Cauza Rasmussen împotriva Poloniei,
Cauza Banfield împotriva Regatului Unit al Marii Britaniişi Irlandei de Nord
din 18 octombrie 2005, Cauza Callejas împotriva Spaniei din 18 iunie 2002 -
decizie asupra admisibilităţii, Cauza Maggio ş.a. împotriva Italiei din 31 mai
2011, Cauza Moskal împotriva Poloniei din 15 septembrie 2009, Cauza Kjartan
Asmundsson împotriva Islandei) în cauze în care statele contractante au adoptat
măsuri legislative prin care au suprimat sau au limitat, pentru viitor, plata
unor pensii speciale sau a altor beneficii sociale aflate în plată.
În raport cu jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului reiese că stabilirea raportului de
proporţionalitate nu este decât o chestiune de apreciere în fiecare cauză în parte,
în funcţie de circumstanţele sale particulare.
Ca atare, pe calea
recursului în interesul legii nu este posibil a se statua o concluzie general
valabilă de natură a asigura unificarea practicii judiciare, având aptitudinea
de a fi aplicată în fiecare cauză aflată pe rolul instanţelor, de vreme ce
stabilirea raportului de proporţionalitate este rezultatul aprecierii
materialului probator şi a circumstanţelor proprii fiecărei pricini sau a
situaţiei de fapt reţinute, fiind aşadar exclusiv o chestiune de aplicare a
legii (Convenţia şi jurisprudenţa Curţii Europene, în acest caz).
Pentru a fi legală o soluţie asupra unei
sesizări (cum este cea cu recurs în interesul legii), ea trebuie în mod necesar
să antreneze efecte legale şi în cazul admiterii şi în cel al respingerii.
Or, dacă s-ar admite ca posibilă soluţionarea
printr-o concluzie cu caracter general asupra raportului de proporţionalitate
în acest gen de cauze şi astfel s-ar stabili că justul echilibru este afectat
sau compromis în toate situaţiile, efectul indirect ar fi similar celui al
abrogării legii.
Simetric, dacă s-ar stabili, pe calea
recursului în interesul legii, că raportul de proporţionalitate a fost unul
rezonabil, just, ar însemna negarea dreptului de acces la instanţă (garantat de
art. 6 alin. 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale) pentru fiecare dintre persoanele ce se pretind
afectate în mod individual prin adoptarea şi aplicarea Legii nr. 119/2010.
În concluzie, analiza în
concret a acestui raport de proporţionalitate nu poate fi realizată pe calea
recursului în interesul legii, întrucât ar excede obiectului acestuia şi
competenţelor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, recursul în interesul legii
nefiind un recurs naţional în convenţionalitate.
Pentru considerentele
arătate, în temeiul art. 3307cu referire la art. 329 din Codul de
procedură civilă, aşa cum a fost modificat şi completat prin Legea nr.
202/2010,
ÎNALTA
CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
În
numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile în interesul
legii declarate de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie şi de colegiile de conducere ale curţilor de apel
Braşov, Cluj, Craiova şi Galaţi privind aplicarea dispoziţiilor Legii nr.
119/2010, raportat la art. 20 alin. (2) din Constituţie, art. 1 din Protocolul
nr. 1 adiţional la Convenţia europeană a drepturilor omului şi art. 14 din
Convenţie, referitoare la recalcularea pensiilor prevăzute de art. 1 din lege.
Obligatorie, potrivit art. 3307alin.
4 din Codul de procedură civilă.
Pronunţatăîn şedinţă publică, astăzi, 12
decembrie 2011.
VICEPREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI
JUSTIŢIE,
Rodica Aida Popa
Magistrat-asistent-şef,
Bogdan Georgescu