La sfarsitul
lunii ianuarie a.c., avocatul poporului a redactat si dat publicitatii un raport (continutul acestuia se poate accesa de
pe pagina principala a SCMD) in care analizeaza implicatiile pe care le-a
generat eliminarea pensiilor de serviciu. Concluzia raportului este fara dubii
in sensul ca “aplicarea legislatiei de eliminare a pensiilor de serviciu s-a facut
cu nerespectarea textului din Constitutie ce a reprezentat temeiul legal, ….”.
Prin concluzia
pusa, raportul are o importanta deosebita deoarece se recunoaste pentru prima
data in mod oficial de catre o autoritate a statului faptul ca desfiintarea
pensiilor de serviciu s-a produs cu incalcarea drepturilor constitutionale ale
unor intregi categorii sociale. Odata recunoscuta aceasta situatie, Legislativul
(sau Guvernul) Romaniei este obligat, intrun orizont de timp rezonabil, sa ia
masurile care se impun pentru indreptarea situatiei. Prin urmare, acest
document constituie punctul de plecare pentru procesul de elaborare a unor noi
acte normative care trebuie sa rezolve situatia neconstitutionala actuala.
Totodata,
instantele de judecata care au pe rol procese in care se judeca contestatiile
la deciziile de revizuire a pensiilor acestor categorii sociale (cele mai
numeroase fiind ale militarilor si politistilor in rezerva si retragere) vor
trebui - in deciziile pe care le vor lua -
sa tina cont de punctul de vedere al avocatului poporului.
Daca prin concluzia pusa
raportul este important, nu acelasi lucru se poate spune despre propunerile pe
care le face. Ne referim in primul rand la cea cu privire la impozitarea
progresiva a partii speciale (necontributiva) a pensiilor. Atat timp cat in
Romania impozitarea veniturilor se face prin cota unica (16%), impozitarea
progresiva a pensiilor ar duce la incalcarea din nou a unor prevederi
constitutionale si a unor principii de drept.
SEFUL DEPARTAMENTULUI JURIDIC
Col (r) Caloian M.