In organizarea Asociatiei
Procurorilor din Romania, Fundatiei Romane de Democratie prin Drept si a Camerei Deputatilor (prin Comisia juridica,
de disciplina si imunitati si Comisia pentru munca si protectie sociala) in ziua de 29.05.2014, la Palatul
Parlamentului, a avut loc Conferinta aniversara cu ocazia implinirii a 20 ani
de la ratificarea de catre Romania a Conventiei
Europene a Drepturilor Omului.
Conferinta si-a propus sa puna in evidenta rolul
Conventiei Europene a Drepturilor Omului in buna functionare a justitiei si
consolidarea statului de drept, contributia clasei politice romanesti la
constituirea unei Romanii stabile si democratice intr-o Europa unita.
Activitatea s-a bucurat de o participare efectiv selecta, formata din politicieni
(domnii Ion Iliescu, Ioan Chelaru, Florin Iordache, Bogdan Ciuca, Adrian
Severin), respectiv din recunoscuti si apreciati specialisti ai dreptului
apartinand mediului universitar (precum domnii profesori Corneliu Barsan, Ioan
Muraru, Mihail Niemesch) sau unor
institutii de profil (spre pilda dna Gabriela Baltag - presedintele Asociatiei
Magistratilor din Romania sau dl Gheorghe Muscalu –vicepresedintele Consiliului
Superior al Magistraturii). La invitatia organizatorilor, SCMD a fost
reprezentat de catre dl. presedinte Mircea Dogaru, seful Departamentului
juridic - dna Caloian Monica si subsemnatul.
Asa cum
era si de asteptat, conferinta si-a respectat statutul de activitate
stiintifica serioasa, ridicandu-se -
prin continutul prezentarilor facute - la un foarte bun nivel teoretic. Nu imi
propun aici sa evoc constinutul stiintific al conferintei, ci mai degraba sa-mi
exprim gandurile si sentimentele ce m-au cuprins pe durata conferintei, in timp
ce ascultam expunerile interesante ale unor participanti, in continutul carora
se facea referire la diferite articole ale Conventiei. Cu acest prilej, mi-am reamintit
ca noi militarii, spre deosebire de ceilalti membrii ai societatii, am renuntat
de buna voie si nesiliti de nimeni, in momentul in care am optat pentru cariera
militara, la exercitarea unor drepturi fundamentale (libertatea de intrunire si
asociere, drepturile referitoare la alegerea in organele puterii de stat-centrala
sau locala, libera circulatie, munca
fortata etc.) asumandu-mi o serie lunga de privatiuni, dar sperand ca institutia in care am intrat isi va
onora pe deplin contractul pe care l-am incheiat.
Unul dintre
primii vorbitori la conferinta a invocat art. 6 al Conventiei (Dreptul
la un proces echitabil). N-am
putut sa nu ma gandesc la cat de “echitabile” sunt procesele noastre cand
casele de pensii sectoriale au emis in continuu, la foc cu foc, in anii
2012-2013, decizii de recalculare si apoi de revizuire (cu incalcarea disp.
art. 1 din OUG nr. 1/2010, care prevede imperativ ca “pensile … se revizuiesc, din oficiu, cel mai tarziu pana la data de 31
dec 2011”), obligandu-ne sa ne judecam pe documente deja revocate de alte
noi, cand veridicitatea documentelor produse ce centrele militare nu poate fi
confirmata, cand instantele de judecata nu obliga ministrele de resort sa aduca
in instanta documentele reale privind veniturile realizate etc., etc.
A urmat evocarea art. nr. 14 (Interzicerea
discriminarii). Un adevarat fior m-a strapuns, amintindu-mi cat de discriminati
suntem noi militarii fata de toti
ceilalti cetateni ai tarii carora li s-a recunoscut principiul drepturilor
castigate, principiu consacrat in legislatia interna de-a
lungul timpului, desi nu este statuat “expresis
verbis” in vreun act normativ (spre exemplu, in domeniul pensiilor, Legea
nr. 19/2000, art. 180, alin (7), reglementa cuantumul cel mai favorabil al
pensiei, conform acestui principiu, care a fost preluat si de Legea nr.
263/2010, art. 169, pct. 5). Asadar, acest principiu a fost recunoscut tuturor
pensionarilor - mai putin militarilor! Cum ramane cu interzicerea
discriminarii?
A urmat protectia proprietatii (art. nr. 1/Protocolul
aditional nr. 1 la Conventie). Automat mi-am amintit de dreptul de proprietate
asupra gradului militar dobandit legal (nu dupa “moda Turcescu”), cu multa
truda, dupa zeci de ani de cariera militara. Gradul militar
are expresie financiara in solda de grad conform prevederilor art. 7 din Anexa
VII a Legii nr. 284/2010, legea cadru privind salarizarea personalului bugetar:
“ (1) Pentru
gradul militar pe care îl deţine, ca drept al titularului şi recunoaştere în
plan social, personalul militar, respectiv poliţistul şi funcţionarul public cu
statut special din sistemul administraţiei penitenciare, beneficiază de soldă
de grad, respectiv de salariul gradului profesional deţinut.”
Legea nu distinge intre militarii activi si militarii in rezerva, iar un
principiu de drept statueaza ca acolo unde legea nu distinge, nimeni nu poate
face acest lucru. Cert este insa ca noi nu mai beneficiem de acest drept!
Cum era si firesc s-au facut si
conexiunile de rigoare intre Conventie si legislatia interna, incepand cu legea
fundamentala - Constitutia Romaniei - si sfarsind cu alte acte normative. In
acest context s-au amintit o serie de alte probleme acute pentru noi, cum ar
fi: punerea in aplicare a hotararilor
judecatoresti definitive si irevocabile (tuturor colegilor nostri care au
decizii favorabile pe recalcularea pensiilor li s-a refuzat de catre casele de
pensii sectoriale punerea in aplicare a acestor hotarari judecatoresti!) sau respectarea demnitatii si onoarei persoanei
fizice (cat respect ni se mai acorda noua cand drepturile de pensie au fost
ciuntite abuziv prin aplicarea gresita a unor principii de drept (precum
neretroactivitatea, sau principiul sperantei legitime) sau de calcul al pensiei
(contributivitatea, lipsa documentelor relevante etc.?).
Mesajul SCMD la Conferinta a fost
prezentat succint de dl presedinte M. Dogaru, care a facut initial o incursiune
privind drepturile omului in istoria romanilor, urmata de o informare privind
situatia militarilor in rezerva si retragere, din perspectiva drepturilor
omului.
Pe timpul Conferintei, dl deputat
B. Ciuca a reiterat un mai vechi principiu, subliniind faptul ca „Drepturile omului reprezinta un dat, nu un
hatar acordat de stat” Eu ma tot intreb, oare in cate initiative
legislative a aplicat dl deputat acest lucru? Am mai auzit si alte truisme, de
genul „Nu exista democratie in afara
respectarii drepturilor omului” sau „Justitia
este garantul respectarii acestor drepturi”. Marturisesc sincer ca nu am
mai fost capabil sa fac alte comparatii, deoarece am inteles dureros inca o
data ca UNA-I IN TEORIE SI ALTA-I IN PRACTICA!
Col (r) V. Mihai,
Departamentul Juridic