Emitent:
· Departamentul
Juridic
Persoane
de contact: Col
(r) V. Mihai – 073.660.1110, Col
(r) N. Staicu – 073.660.0989
E-mail: scmdjuridic@yahoo.com
Destinatari:
Membrii
Comitetului Director, Birourile Operative ale Filialelor, Membrii SCMD
Subiect: A.
Proiectul Legii pensiilor militare de stat.
B.
Problema reprezentativitatii organizatiilor sindicale.
Continut: A. Proiectului
Legii pensiilor militare de stat.
Dupa cum se cunoaste, noua Lege
a pensiilor militare de stat se bucura in prezent de doua proiecte, ambele
aflate la Senatul Romaniei. Primul proiect a fost depus la initiativa SCMD, in 24.03.2015, de un grup de
parlamentari (printre care d-na Minca, dl. Dalca si dl. Pelican), proiect care
a fost inregistrat sub nr. B 123/2015.
Ulterior, pentru a marca Ziua Fortelor Terestre, in 22.04.2015 Guvernul Romaniei
s-a hotarat in sfarsit sa trimita Parlamentului propriul proiect privind pensiile
militare. Acesta a fost inregistrat la Senat cu nr. B 218/2015, rebotezat intre timp cu L 212/2015. Intre cele doua proiecte sunt foarte putine deosebiri
(avand in vedere modul in care au fost elaborate), cele mai importante fiind
cele referitoare la baza de calcul, recalcularea pensiilor si data intrarii in
vigoare. Intrucat consideram ca proiectul care va avea castig de cauza in
Parlament (pe considerente usor de inteles!) va fi cel promovat de Guvern, ne
vom referi in cele de urmeaza la acesta.
Proiectul noii legi privind pensiile
militare de stat vine in intampinarea dorintei tuturor rezervistilor din
sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala ca o
solutie de revenire la normalitate. Noua lege aduce o serie de beneficii
tuturor pensionarilor, astfel:
-
Schimba natura juridica a pensiei, din pensie de
asigurari sociale in pensie militara de stat, cu consecintele ce decurg din
acest aspect (spre exemplu: nelegarea de punctul de pensie);
-
Obliga casele de pensii sectoriale sa reanalizeze
incadrarea in conditiile de munca a tuturor pensionarilor, indiferent de data
trecerii in rezerva;
-
Elimina dispozitiile introduse de art. 1, alin. (4)
din Legea nr. 241/2013, privind inghetarea indexarilor pentru cei care au primit
decizii in baza acestei legi;
-
Introduce actualizarea pensiilor rezervistilor in
legatura cu majorarea soldelor/salariilor militarilor/politistilor aflati in activitate;
-
Restituie, in mod esalonat, sumele retinute
abuziv unor pensionari prin decizii de
revizuire.
In vederea aplicarii
unitare in practica, proiectul de lege, in cuprinsul mai multor articole (de
ex. art. nr. 61, 112 si 123), face trimitere la necesitatea elaborarii unor
norme metodologice ale guvernului, fie la ordine comune ale ministrilor de
resort.
Unul dintre aspectele care au
suscitat in cel mai mare grad interesul multor membrii de sindicat este problema recalcularii pensiilor. In acest
sens, cu toate ca dispozitiile art. nr. 111 si 112 introduc o diferentiere
intre pensionari, in functie de data deschiderii dreptului la pensie (pana la
31.12.2010 si dupa 01.01.2011), art. nr.
124 stipuleaza: “In termen de 3 ani
de la data intrarii in vigoare a prezentei Legi, persoanele prevazute la art. 3
pot opta pentru modul de calcul a pensiei in baza prezentei legi sau a Legii
nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare”. Mentionam ca la art. 3 figureaza
urmatoarele “persoane”: militar, politist, functionar public cu statut special si
pensionar militar. Din interpretarea dispozitiilor de mai sus, rezulta fara
putinta de tagada ca orice pensionar militar, indiferent de momentul deschiderii
dreptului la pensie, poate opta intre cele doua variante.
Proiectul L 212/2015 este trimis in
prezent spre dezbateri si avize la comisiile de specialitate ale Senatului. Pana
pe 17.06.2015, Comisia de Aparare si
Comisia pentru Munca vor intocmi si prezenta plenului Raportul comun asupra acestei initiative legislative.
Avand in vedere ca vacanta parlamentara incepe la 01.07.2015, consideram ca
sunt putine sanse ca Senatul sa dezbata si sa se pronunte asupra proiectului in
aceasta sesiune parlamentara, mai ales daca tinem seama si de dispozitiile art.
nr. 125 conform carora “Prezenta lege
intra in vigoare la 01 ianuarie 2016”.
Mentionam ca orice persoana interesata de
aceasta initiativa legislativa poate formula si trimite Senatului, ulterior si
Camerei Deputatilor, propunerile pe care le considera pertinente. Sa nu uitam
insa ca un act normativ nu se concepe pentru fiecare situatie particulara in
parte, ci pe situatia generala a domeniului vizat. Cu toate acestea, incurajam
pe toti cei care considera ca pot contribui la imbunatatirea prezentului
proiect sa trimita propuneri si observatii in acest sens.
B. Problema
reprezentativitatii organizatiilor sindicale.
La solicitarea mai multor colegi facem
urmatoarele precizari: in Legea nr. 62/2011, privind dialogul social, in cap.
V, incepand cu art. nr. 51, se fac mai multe precizari cu privire la « reprezentativitatea
organizatiilor sindicale » . Aceasta reprezentativitate vizeaza mai
multe niveluri, respectiv: naţional, de sector de activitate, de grup
de unităţi şi de unitate. La art. nr. 221, alin (2) se precizeaza ca: “Verificarea menţinerii condiţiilor de
reprezentativitate se face din 4 în 4 ani”. Lesne se poate observa ca
dispozitiile respective se aplica organizatiilor sindicale din unitatile
economice. SCMD nu poate sa se plieze pe o astfel de organizare, nu si-a propus
acest lucru inca de la infiintare.
Lasand la o parte aspectul ca legea nu
prevede nicio sanctiune (in afara nerecunoasterii nivelului de
reprezentativitate) in cazul in care nu se intrunesc cumulativ conditiile
solicitate pentru recunoastrerea «reprezentativitatii», trebuie sa
observam ca aceasta nu este o conditie a
existentei unui sindicat. Prin urmare, nu vedem nicio amenintare la adresa
sindicatului nostru din acest punct de vedere, mai degraba ar trebui sa fim
atenti la atacurile ce vin din interiorul organizatiei.
SEFUL
DEPARTAMENTULUI JURIDIC
Col. (r) Monica I. CALOIAN