Emitent:
· Departamentul
Juridic
Persoane
de contact:
Col
(r) V. Mihai – 073.660.1110
Col
(r) N. Staicu – 073.660.0973
E-mail: scmdjuridic@yahoo.com
Destinatari:
· Membrii
Comitetului Director
·
Birourile Operative ale Filialelor
·
Membrii SCMD
Subiect: OUG
care modifica Legea nr.223/2015 privind pensile militare de stat
Continut:
Dupa cum stiti, in ultimele
doua-trei saptamani au tot circulat zvonuri privind intentia guvernului
colectiv emanat din strada, de a schimba unele prevederi ale Legii nr. 223/2015
privind pensiile militare de stat, in pofida angajamentului public asumat de
noul premier ca se vor respecta legile si alte acte normative promovate de
vechiul guvern. Dupa o serie dura de contacte (impropriu numite negocieri,
pentru ca s-au intamplat la insistenta si incapatanarea unor lideri sindicali
si nu la invitatia guvernantilor, inclusiv sub amennintarea ca daca se vor
desfasura proteste de amploare se va renunta la modificarea legii, dar se va
proroga intrarea ei in vigoare !!!) aceasta intentie s-a materializat in
sedinta din 09.12.2015, cand Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta privind
salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea
unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare.
Trecand peste
aspectul includerii OUG pregatita pentru
reducerea pensiilor militare inca nerecalculate intr-o alta OUG cu un alt
scop (la art. 36) si peste –
mai grav ! – prevederile contitutionale (art. 115) sau ale Legii nr. 24/2000,
privind normele de tehnica legislativa care interzic modificarea unei legi organice
printr-o OUG, facem in continuare cateva referiri asupra celor mai importante
modificari ale legii in speta:
- S-a urmarit in principal micsorarea cuantumului
pensiei, pentru a diminua impactul bugetar, estimat la 40%, prin intrarea in
vigoare a noii legi de la 01.01.2016, prin doua aspecte : micsorarea
procentului din baza de calcul a pensiei de la 80% la 65%, respectiv prin
inlocuirea sintagmei « media tuturor
veniturilor brute realizate in 6 luni ….. » cu «media soldelor/salariilor
lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive».
Ambele aspecte au influenta asupra cuantumului pensiei
(asta si in functie de situatia concreta a fiecarei spete), dar consideram ca o
consecinta mai importanta o are inlocuirea veniturilor cu solda/salariul
titularului dreptului de pensie. Tot la art. 28 s-a introdus o enumerare in 16
puncte a unor drepturi care nu se includ in calculul pensiei. Daca unele dintre
acestea sunt de inteles (diurne, compensatii, indemnizatii, restituiri,
ajutoare), nu intelegem de ce unele drepturi legitime ( cu titlu de exemplu drepturile salariale
acordate pentru efectuarea orelor de gardă de către personalul medico-sanitar
sau drepturile specifice (nu diurnele din timpul misiunii) acordate personalului
care a participat la operaţii în afara teritoriului statului roman) au fost excluse
din baza de calcul, acestea facand parte intrinseca din profesie.
- Articolul 29 s-a
modificat și va avea următorul cuprins: (1)
Cuantumul pensiei de serviciu se determină în procente din baza de calcul,
astfel: a) militarii, polițiștii şi funcționarii publici cu statut special, cu
vechime cumulată conform art. 3 lit. f) de cel puțin 25 de ani, beneficiază, la
împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 65%
din baza de calcul prevăzută la art. 28; b) pentru fiecare an care depășește
vechimea prevăzută la lit. a), la cuantumul pensiei se adaugă câte 1% din baza
de calcul prevăzută la art. 28, in timp ce art. 30 va avea de acum urmatorul continut: ,,Pensia
stabilită, recalculată și actualizată în condițiile prezentei legi, nu poate fi
mai mare decât 85% din baza de calcul prevăzută la art. 28.” Pentru cei cu o
vechime cumulata de peste 25 ani scaderea procentului din 80 la 65%, rescpectiv
limitarea la 85% nu au un impact major, deoarece oricum se ajunge la un procent
aproape de 100%, in functie de speta (cu aplicarea prevederilor art. 11 din
Legea nr. 80/1995 - “Pensionării militari decoraţi cu ordinul
"Meritul Militar" clasele a III-a, a II-a şi I beneficiază de un spor
de 10%, 15% şi, respectiv, 20% al cuantumului pensiei” si a dispozitiilor
din art.108 – sporul de 3, 6 sau 9% pentru contributia la bugetul de stat sau
la asigurari sociale).
- Un articol de
mare interes, nr.111 (respectarea dreptului castigat), a ramas practic
neschimbat:”În situaţia în care se
constată diferenţe între cuantumul pensiilor stabilit potrivit prevederilor
art. 109 sau art. 110 şi cuantumul pensiilor aflate în plată se păstrează în
plată cuantumul avantajos beneficiarului.”
- Sa
remarcam si modificarea termenului de la art.122 din 3 in 5 ani, termen in care
se poate opta pentru aplicarea uneia sau alteia dintre cele doua legi incidente
in domeniul pensiilor: «În
termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, persoanele
cărora li se deschide dreptul la pensie pot opta, o singură dată, pentru modul
de calcul al pensiei în baza prezentei legi sau pentru cel prevăzut de Legea
nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare.”
Pentru cei care doresc sa vada
continutul in intregime al art. 36 din OUG, atasam la nota de informare
documentul in speta.
De remarcat ca modificarile introduse
prin OUG nu vizeaza sub niciun aspect dispozitiile privind reanalizarea
conditiilor de munca, actualizarea pensiilor, indexarea si – foarte important –
restituirea sumelor retinute abuziv prin procesul de revizuire.
OUG isi va produce efectele de la data
intrarii in vigoare, dar va fi supusa dezbaterii si respingerii, adoptarii sau
adoptarii cu modificari/completari de
catre Camera Deputatilor. Pe cale de consecinta, dupa Anul Nou, toate
eforturile SCMD, in coordonare cu sindicatele din MAI, se vor indrepta catre
deputatii de care suntem reprezentati in sensul respingerii OUG si mentineii in
vigoare a Legii nr. 223/2015 asa cum aceasta a fost votata in Parlament,
aproape in unanimitate, in iulie 2015.
Anexe: 1.OUG privindsalarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogareaunor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare.
SEFUL
DEPARTAMENTULUI JURIDIC
Col. (r) Monica I. CALOIAN