vineri, 11 martie 2016

Nota de informare nr. 2 (135) din 11.03.2016

Emitent:
·       Departamentul Juridic
Persoane de contact:
Col (r) V. Mihai – 073.660.1110
Col (r) N. Staicu – 073.660.0973
E-mail: scmdjuridic@yahoo.com
Destinatari:
·       Membrii Comitetului  Director
·        Birourile Operative ale Filialelor
·        Membrii SCMD 
Subiect:  I. Legiferarea secundara privind legea pensiilor militare de stat.
                  II. Preocupari ale Departamentului juridic in aceasta perioada

Continut:
I.                Legiferarea secundara privind Legea pensiilor militare de stat.
            In continutul Legii nr. 223/2015, privind pensiile militare de stat, Legiuitorul a simtit nevoia sa specifice, in cadrul mai multor articole, obligativitatea Guvernului sau a ministerelor de resort de a emite acte normative secundare care sa clarifice sau sa detalieze din punct de vedere tehnic o serie de aspecte necesare punerii in aplicare a noii legi.
            Astfel, pana ieri, 10.03.2016, au fost emise:
- in baza dispozitiilor art. 11, Ordinul ministrului apararii nationale nr. M.123 din 23 decembrie 2015, publicat in Monitorul Oficial nr. 982 din 30 decembrie 2015, prin care a aprobat Normele Metodologice privind incadrarea in conditii deosebite, conditii speciale si alte conditii, specifice personalului militar”.
- in baza prevederilor art. 62 alin (3) ministerele de resort au emis ordinul comun de aprobare a Metodologiei de intocmire a dosarului de pensionare. Ordinul are numere diferite de la minister la minister, astfel: MApN – Nr. M.24/15.02.2016, MAI -  Nr. 30/12.02.2016 si SRI – Nr. 8.147/12.02.2016.
              In cadrul sedintei de ieri, cu o intarziere de cca 40 de zile, Guvernul Romaniei a adoptat (la punctele nr. 4 si 5 a Ordinii de zi) doua hotarari de guvern prin care a aprobat Normele metodologice privind aplicarea dispozitiilor din art. 86 (privind atributiile, organizarea si functionarea caselor de pensii sectoriale), respectiv a dispozitiilor art. 121, alin (2) (privind restituirea diferentelor intre cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna dec 2010 si cele stabilite in baza Legii nr. 119/2010 si a OUG nr. 1/2011). Lesne de inteles ca de maxim interes pentru noi este cea de-a doua hotarare.  Mentionam ca pana la ora redactarii acestei note, nu am putut gasi documentul in forma adoptata, site-ul guvernului trimitandu-ne pe cel al MApN, unde se afla doar proiectul de hotarare, proiect pe care SCMD l-a respins ferm prin scrisoarea deschisa din 22.01.2016 adresata ministrului apararii.  Pana cand vom intra in posesia HG in forma adoptata in sedinta de ieri, va prezentam in atas Comunicatul de presa al Guvernului Romaniei, de joi, 10 martie 2016 din care redam urmatorul fragment (alin 3, ultima fraza): “Se respecta, astfel, principiul specific drepturilor asigurarilor sociale de mentinere in plata a cuntumului mai avantajos al pensiei, in ipoteza  recalcularii acesteia ca urmare a modificarii cadrului legal”  (clic aici).
         Mentiunea de mai sus este de o importanta cruciala, deoarece Guvernul Romaniei recunoaste oficial, cu subiect si predicat, dupa 5 ani, ca a gresit fundamental nerecunoscand si neaplicand acest principiu cand a emis OUG nr. 1/2011! In acest sens, daca in continutul metodologiei adoptata prin hotararea de ieri Guvernul a mentinut prevederile art. 6 din proiectul publicat in baza transparentei institutionale (compensarea sumelor de restituit!) inseamna ca vom avea de suportat o fractura de logica guvernamentala, care ne va da posibilitatea de a ataca in contencios actul normativ respectiv.

 II. Preocupari ale Departamentului juridic in aceasta perioada
        In aceasta perioada, membrii Departamentului Juridic isi defasoara activitatea pe mai multe “fronturi”, printre care mai semnificative sunt:
-        Urmarirea procesului legislativ in legatura cu dezbaterile ce se desfasoara in comisiile de specialitate ale Parlamneului cu privire la OUG nr. 57/2015, in speta art. 40, inclusiv prin mentinerea legaturii cu unii membri ai Parlamentului si ministerelor de resort, respective prin punerea la dispozitia acestora a tuturor informatiilor solicitate;
-        Indrumarea petentilor si procesarea documentelor necesare pregatirii actiunilor in instanta de judecata privind suspendarea de catre Casele de pensii sectoriale a indemnizatiilor acordate membrilor Uniunilor de creatori, proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, prevazute de Legea nr. 8/2006. Actiunile in instanta de judecata vor fi depuse pentru toti petentii, pe grupuri de cca 50, in aceiasi perioada de timp, astfel incat sa nu fie inregistrate diferente semnificative. Daca, dupa depunerea dosarelor, vor interveni modificari legislative ele vor face obiectul solutionarii in interiorul capetelor de cerere cuprinse in cadrul acestor dosare;
-        Reprezentarea in instantele de judecata a membrilor de sindicat care au contestat suspendarea acordarii ajutoarelor banesti si a compensatiilor acordate la trecerea in rezerva/incetarea raporturilor de serviciu. Facem mentiunea ca la nivelul Curtii de Apel Bucuresti, Sectia a  VIII Civila, incepand cu luna ianuarie 2016, se inregistreaza solutii favorabile pentru petenti;
-        Continuarea actiunilor legate de  punerea in aplicare a hotararilor privind executarea silita in unele dosare in care sunt implicate unii membri de sindicat din filialele Pitesti, Campulung si Curtea de Arges;
-        Asigurarea asistentei de specialitate pentru membri de sindicat care solicita acest lucru pentru diferite motive;
-        Intocmirea unei informari privind pensiile militarilor si politistilor, ajutoarelor la trecerea in rezerva sau a unor indemnizatii, cu scopul de a fi trimisa unor institutii de interes.
Anexa: Comunicatul de presa al Guvernului Romaniei din 10 martie 2016.
SEFUL  DEPARTAMENTULUI JURIDIC
Col (r) Monica CALOIAN